Co ti může pomoci

Způsobů, které ti mohou pomoci porozumět zármutku, vyrovnat se se smrtí blízkého člověka a překonat jeho ztrátu, existuje mnoho. Nejdůležitější je však dopřát si na všechno dostatek času a snažit se být trpělivý. Každý prožívá ztrátu milované osoby jinak a stejně tak každému pomáhají odlišné věci.

Existují tři základní činnosti, které mohou při zvládání zármutku pomoci:

  • Získávání informací – o smrti, zármutku a truchlení pomáhá člověku lépe porozumět vlastním pocitům, tomu co prožívá a situaci, ve které se nachází. Ať už jsou to odborná témata nebo sdílení zkušeností s osobami, které prožily nebo prožívají podobnou situaci. Člověk chce zjistit, co a proč se stalo, ale taky se více zamýšlí nad otázkami týkající života a smrti. To člověka často vede ke zjišťování informací z oblasti psychologie, thanatologie (nauka o smrti), ale i k náboženství, víře, různým duchovním směrům a meditaci.
  • Vyjádření pocitů – je důležité a ozdravné uvolnit ze sebe tíživé emoce i myšlenky. Člověku se může ulevit a zmírní se tak jeho nepříjemné pocity, které ho trápí. Podělit se o svoje obavy i smutek není projev slabosti, naopak to pomáhá vzájemným vztahům a hlavně člověku samotnému.
  • Vzpomínání – pomáhá udržovat určitý kontakt s milovaným člověkem, který už nežije a usnadňovat chvíle, kdy nám chybí a stýská se nám. Existuje mnoho způsobů, jak na zemřelého vzpomínat. Některé konkrétní způsoby najdeš na této stránce.

Činnosti, které ti mohou pomoci:

  • sdílet svoje pocity a zkušenostmi s lidmi s podobnou zkušeností – třeba na našem diskuzním fóru
  • samozřejmě pomáhá pláč a někdy i pořádně si zakřičet (někde o samotě, v přírodě nebo do polštáře)
  • sport nebo jiná fyzická aktivita – procházky se psem, plavání, jízda na kole, běh, ale i práce na zahradě, sekání dřeva a dokonce i uklízení
  • poslech hudby nebo čtení zajímavé knížky může člověku prožívat a vyjadřovat pocity, které ho uvnitř tíží
  • malování nebo vytváření výrobků – kromě klasického kreslení můžeš vyzkoušet malování mandal (http://cs.wikipedia.org/wiki/Mandala, http://www.centrum-mandala.cz/mandaly/stazeni), vyrábění šperků, práci s modelínou nebo keramickou hlínou, malování na hedvábí… možností je opravdu mnoho
  • někomu pomáhá se ze smutku a nepříjemných pocitů „vypsat“ nebo by chtěl zemřelé osobě něco důležitého vzkázat, ale už to nemůže udělat osobně, tak jí může zkusit napsat vzkaz nebo vyzkoušet Never Sent Letter na těchto stránkách nebo zkusit doplnit věty na konci tohoto článku
  • něco nového se naučit nebo poznat – můžeš začít chodit do nějakého kroužku, pomáhat v psím útulku nebo se stát dobrovolníkem v nějaké organizaci, pomáhat pořádat dětské tábory nebo jiné akce pro děti, vyrazit s kamarády na výlet, jet se podívat na místa, která si chtěl vždy poznat, zkusit nový sport nebo cokoliv, co tě bude bavit…
  • popovídat si s kamarádem nebo s někým, kdo zemřelého člověka znal a měl rád
  • udělat něco speciálního v den výročí úmrtí nebo v den narozenin zemřelého – např. uspořádat výlet na oblíbené místo zesnulé osoby, připravit setkání s lidmi, kteří ho znali, zasadit na jeho počest strom apod.
  • vytvořit vzpomínkové album nebo memory box – to je krabice, do které si dáš různé věci (fotky, dopisy, osobní věci a další drobnosti), které ti milovanou osobu připomínají. Když ti je smutno nebo chceš někomu o dotyčném vyprávět, stačí krabici otevřít a probírat se věcmi uvnitř.
  • změnit výzdobu nebo přestavět svůj pokoj
  • udělat něco pro sebe – nechat si udělat nový účes, koupit si na sebe něco pěkného nebo jen tak relaxovat na místě, které máš rád a kde si nejlépe odpočineš

Je mnoho dalších způsobů a činností, které ti mohou pomoci. Nejdříve jich budeš muset asi několik vyzkoušet, než přijdeš na to, co je dobré právě pro tebe a co ti pomáhá. Neboj se zkoušet nové věci a získávat nové přátele a zážitky.

Co naopak nepomáhá:

  • potlačovat svoje pocity nebo se snažit na všechno zapomenout
  • ventilovat své pocity aktivitami jako je pití alkoholu, užívání drog, hraním automatů nebo jinak nebezpečným chováním (rychlá jízda autem apod.)
  • chtít všechno zvládnout sám a nenechat si pomoci
  • přebírat příliš velkou odpovědnost a klást na sebe přehnané požadavky

Nejdůležitější informace a rady, které by ti mohly pomoci jsme sepsali do „Desatera práv pozůstalých dětí a mladých lidí, které najdeš spolu s mnoha dalšími informacemi na těchto stránkách.

Pokud na těchto stránkách chybí nějaká informace nebo rada, kterou potřebuješ znát, neváhej nás kontaktovat na zde!

Zkus doplnit následující věty:

Nejvíc smutný/á jsem, protože__________­___________________.

Kdybych mohl/a mluvit s člověkem, který zemřel, řekl/a bych mu, že_____________.

Od té smrti moje rodina__________­________________________­_.

Moje nejhorší vzpomínka je___________­_____________________.

Kdybych mohl/a věci změnit, _____________­_________________.

S člověkem, který zemřel, jsem rád/a _____________­__________.

Když zemřel/a, já jsem_________­________________________­__.

Po její/jeho smrti moji přítelé__________­_______________________.

Po její/jeho smrti ve škole__________­____________________.

Když jsem sám/sama__________­________________________­______.